tirsdag 15. februar 2011

CUBA





Vi er tilbake etter nok en flott opplevelse..Sitter igjen med masse inntrykk og tanker..fra et land der det meste er mangelvare,men alikevel høflige og glade mennesker,som alltid hadde et smil på lur :)


Startet med 2 netter i Havana.
Bodde på casa hos Maria Victoria Garcia,sjarmerende hus i bydelen Vedado.
Startet ferien med legebesøk grunnet bronkitt og feber(meg)..fikk resept på flere ting,men fikk ikke tak i alt på apoteket,men pencilin fikk jeg heldigvis..og formen var mye bedre allerede dagen etter.


Brukte dagen i Havana til å rusle rundt i den gamle bydelen.
















Reiste videre med buss til santa Clara ,og så videre 1 1/2 time med taxi til cayo las Brujas ( en øy med veiforbindelse)
Her bodde vi 3 netter.
Nydelig strand og stor og fin "hytte",med herlig sjøutsikt
Maten var absolutt ikke noe å skryte over..heller dårlig . Heller ikke snacks å få tak i ..eneste vi kunne unne oss var "jollycolaen"..  -Tukola.
Og den smakte selvsagt nydelig..

Andre hadde nok kanskje fått seg en liten nedtur her p.g.av maten..men lite å gjøre med det..og vi er nok ekstra flinke å snu slike situasjoner ..Bedre å le av det..og konsentrere oss om alt det fine rundt oss..og ikke minst det flotte været(kunne jo risikerer å sitte der med regn også).



Brune og blide dro vi videre med buss til Trinidad,hvor vi skulle bo 3 netter på ny casa...Milagrosa.
Huset lå i den kuleste gaten i byen..midt i dagliglivet til folket..yrende folkeliv..skoleelever,rasjoneringskøer,hest og kjerre ,hanegal(hele natten) osv..
Dette er det vi liker )


Og for en dame vi bodde hos..Superblid,hjelpsom og et morsomt syn der hun freste rundt i byen på mopeden sin..
Dette paret var det faktisk trist å reise i fra :)
I Trinidad var det motiv på motiv..kul by:)
Vi fikk også en dag på stranden og en dag på catamaran tur til Cayo Blanco..
















Buss igjen til Havana for 2 siste netter..og på flott hotell-Parque central. Sentralt ,flott,diger suite og fantastisk frokost..og for å ikke snakke om herlig takterasse med flott basseng ;)




Her tok vi også en heldagstur til vinalez..tobakkplantasje,grotter og liquer fabrikk :)








Veldig kjekt å ha opplevd Cuba nå..og det blir spennendes å følge med fremover om det blir forandringer i landet !!


Cuba føltes veldig trygt-lite kriminalitet,rolig trafikk, ingen farlige dyr..( jeg påsto der nede,til Eva, at det ikke fantes slanger også..helt til vi så noe som var skremmendes likt slange spor i sanden, måtte slå opp i lonley planet boken min,og der sto det at det fantes 15 forskjellige typer...men ingen farlige da,heldigvis )


Alle busser vi tok var veldige punktlige,og de var også store med aircondisjon. vi brukte viazul.cu,og bestilte alle billettene på forhånd,veldig enkelt og greit..(men kan også fint kjøpes på stasjonene,men da lurt å gjøre det dagen før)


Billig å spise..men  maten generelt var ikke noe å skryte av..stort sett best å spise på casaen man bor på..og jeg anbefaler alle til å bo på denne måten,da kommer man tett inn på det cubanske liv.


Som sagt er det meste mangelvare på Cuba..så vi hadde med ganske mye "gaver" vil delte ut..såpe,shampo,perfume,sminke (som vi selv ikke trengte lenger)osv..dette setter de selvsagt stor pris på.


I ettertid ser jeg også at det hadde vært kjekt å tatt med klær og ikke minst Bh`er(det var noe flere gjerne ville bytte til seg ) til å gi bort..


Nå skal jeg sette meg litt mer inn  i historien til Cuba,gjennom bøker og film,det er ekstra kjekt i etterkant :)


Martha

11 kommentarer:

Skolelyst sa...

For et sammentreff.
Jeg ble ferdig med "Drømmehjerte" av Cecilia Samartin, i går. Bildene du har tatt kunne like gjerne vært fra denne boken. Boken var fantastisk og jeg anbefaler den på det varmeste til de som ikke har lest den.

Skikkelig kult bilde av dama med sigar. Hun hadde pyntet seg så fint med blomster i håret.

Nina B. sa...

Nydelige bilder, og så gøy å lese om opplevelsene deres! Som Benedicte over her, så holder jeg også på å lese "Drømmehjerte" nå. Tankene mine gikk mer enn én gang til dere som var der når jeg leste i den i helgen...
Har alltid hatt en ønske om å reise til Cuba, og det blir jo ikke akkuratt svekket når jeg leser innlegg som dette ;)
Nina

Martha sa...

Jeg holder på med senor peregrino..og venninnen min leste drømmehjerte på turen..det var jo veldig kjekt..jeg gleder meg til å lese den etterpå :)

Kittys Paradis sa...

Oi, så heldig du er!! Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Cuba. Står høyt opp på to-do-listen min :)

Kristine

Duse Pasteller sa...

Velkommen hjem!!!:)
Sååå herlige bilder!! Skal komme tilbake for skikkelig lesing og bildenyting! (litt travelt nå...!) Gleder meg;)

Klem, Janni:)

Anonym sa...

Cuba är verkligen ett land jag vill besöka en gång. Verkar helt underbart!
Vackra bilder som vanligt. =o)
Tack för "resan"! ;o)
Klem

tonje boganes sa...

Hørtes ut som en fantastisk opplevelse! Nydelige bilder du har tatt!
Klem Tonje

No.15 sa...

For en opplevelse dere har hatt. Fantastiske bilder. Så flott at du deler. Må ha vært helt spesielt og interessant å være på Cuba.

Ønsker deg en fin fredagskveld.

Klem

Shy sa...

Så flotte opplevingar de har hatt.
Velkommen heim :)

helen og gutta sa...

fantastiske bilder du har tatt, du har virkelig evnen til å fange "the moment", fikk virkelig lyst å reise.

Unknown sa...

Hvilket selskap brukte du for vinãles turen?